HVIS FREMTIDENS VIRKSOMHEDER VIL TILTRĂKKE MEDARBEJDERE, SKAL DE FOKUSERE MERE PĂ ARBEJDETS INDHOLD OG MINDRE PĂ EFFEKTIVITET OG DETAILSTYRING. KAPTAJNEN, DER STYRER SKIBET, SKAL MINDE MERE OM DEN EMPATISKE BEHA FRA âKURS MOD FJERNE KYSTERâ OG MINDRE OM TINTINS ENERĂ DIGE HADDOCK. DET ER BUDSKABET FRA FREMTIDSFORSKER ANNE SKARE NIELSEN, SOM KAN OPLEVES PĂ SKIVEMĂDET 23. SEPTEMBER I DIALOG MED ERHVERVSMANDEN PETER NĂRGAARD.
Anne Skare Nielsen har forsket i tendenser inden for blandt andet arbejdsmarked og samfundsudvikling i to ĂĽrtier. Hun har derfor masser af spĂŚndende pointer om, hvilken retning fremtidens arbejdsmarked bevĂŚger sig i. Til debatten i Skive vil hun bl.a. tale om, hvordan vi kommer til at arbejde sammen. Hun siger:
â Vi kommer til at arbejde bedre, frem for mere. Det er helt centralt for fremtidens medarbejdere, at arbejdet skal give mening. Ligegyldigt hvad de laver og pĂĽ hvilken arbejdsplads.
VIGTIGT MED EN VISION
Anne forklarer, at det er vigtigt, at fremtidens kaptajn/leder inddrager medarbejderne, lytter og giver dem ansvar. Til gengĂŚld fĂĽr arbejdspladsen dedikerede ansatte, som engagerer sig og arbejder ud fra en personlig drivkraft. Chefen skal lave en arbejdsplads, hvor alle âshinerâ. Det er imidlertid ogsĂĽ afgørende, at han eller hun kan formulere virksomhedens vision:
â Hvis man ikke har en vision for, hvad man vil som arbejdsgiver, fĂĽr man svĂŚrt ved at tiltrĂŚkke dygtige medarbejdere. Undersøgelser viser, at hver fjerde medarbejder faktisk sidder pĂĽ vippen til at sige op, sĂĽ arbejdsgiveren skal gøre sig attraktiv.
ĂN KĂMPESTOR FORSTYRRELSE
Anne beskriver fremtidens generation af medarbejdere som nogle, der er vokset op med bĂĽde inddragelse og udsyn til verden. De er vant til forandringer og forstyrrelser og ser det som noget positivt:
â Engang var forstyrrelser af det onde, fordi vi ansĂĽ det som et brud pĂĽ orden. Fremtiden er imidlertid ĂŠn kĂŚmpestor forstyrrelse, hvor vi hele tiden fĂĽr nye indtryk og reagerer pĂĽ dem. For de unge er det ikke en drøm at blive fastholdt pĂĽ arbejdsmarkedet â de drømmer snarere om fleksibilitet, hvor de skifter mellem arbejdspladser og opgaver og former arbejdslivet, sĂĽ det passer til forskellige faser i deres liv.
Anne Skare Nielsen supplerer sin pointe med fakta fra en undersøgelse, der viser, at nÌste generation pü arbejdsmarkedet forventer at fü mellem 37 og 50 forskellige chefer i løbet af deres arbejdsliv.
CSR SOM FORRETNINGSSTRATEGI
Socialt ansvar blev tidligere, ifølge fremtidsforskeren, betragtet som en slags velgørenhed. Men i dag er det simpelthen blevet en forretningsstrategi:
â Virksomheder kan i dag blive certificeret for arbejdet med social ansvarlighed. Den internationale standard B Corp mĂĽler virksomheder holistisk pĂĽ deres samlede sociale og miljømĂŚssige performance ud fra høje mĂĽlsĂŚtninger.
Fremover bør virksomheder derfor arbejde med CSR, büde fordi det er nødvendigt, og fordi det er det rigtige at gøre. Anne Skare Nielsen deltager i sit firma Universal Futurist i mange strategiprocesser med virksomhedsledere og fortÌller, at hun faktisk ogsü oplever en stÌrk bevidsthed hos lederne om at fü alle medarbejdertyper med ind pü fremtidens arbejdsmarked.

