– Bjarke Hansen om sin forelskelse i rejsebranchen, virksomheds-DNA og nyttige kriser
Tekst: Ida Ulrich Bregnhøj, Kernekommunikator
Måske er du stødt på Bjarke Hansen i én af hans mange roller i dansk erhvervsliv. Eller måske fik du Fernet Branca’en galt i halsen af grin, da han i et reklamespot for flagskibet Primo Tours putter bælte, sko og nøgler på kassebåndet i Kvickly, af ren længsel efter at komme igennem lufthavns-security på vej på ferie? Bjarke Hansen har mange talenter, men som jordbunden nordjyde bruger han ikke selv den store palette af tillægsord for at tegne portrættet af sig selv. Faktisk synes han mest, han har været heldig. Læs om produktdrømme og virksomheds-DNA i portrættet af rejsenørden Bjarke Hansen, og mød ham d. 20. maj kl. 09.00 på Skivemødet 2022.
Bjarke Hansen kommer fra en plet et stykke uden for Gærum, et stykke uden for Frederikshavn. Sådan forklarer han i hvert fald selv, hvor han er vokset op. Han møder rejsebranchen som skiguide i 90’erne, og bliver så forelsket i oplevelsesbranchen, at han ender med aldrig at forlade den. Han får sin debut som virksomhedsejer i 2001, hvor han sammen med to partnere køber et hotel i Østrig. Når han tænker tilbage på, hvordan ideen opstod, beskriver han det som et klassisk øjeblik som iværksætter.
”Jeg husker ligeså tydeligt, at jeg tænkte, hvor svært kan det lige være? Folk skal have noget mad, og der skal gøres lidt rent. Så viser det sig selvfølgelig, at det langt fra er så let at skabe en god forretning. Men det er nok både en af svaghederne og styrkerne hos sådan en som mig, der ikke har en masse års skolegang bag mig. Jeg sætter mig ikke ned og analyserer, laver risikovurdering og forretningsplaner. Jeg ser noget, jeg kan lide og springer ud i det. Og så løser jeg problemerne, efterhånden som de dukker op. Faktisk vil jeg vove at påstå, at jeg ikke har startet et eneste selskab, hvor jeg kendte forretningsområdet helt fra starten. Men alt har været båret af, at jeg gerne ville gøre en forskel for kunderne”, fortsætter han.
Vi opfandt ikke noget nyt, men var mere grundige
Bjarke Hansens karriere fortsætter i rejsebranchen, og i 2008 stifter han Primo Tours sammen med en god samarbejdspartner. De synes, Danmark har for få lokale rejsebureauer, og vil gerne have mere fokus på vestkysten. Selskabet vokser med raketfart, og Bjarke Hansen mener, at han og den øvrige ledelse ramte et godt produkt, som fik en grad af opmærksomhed, man ikke før havde givet i branchen.
”Vores udgangspunkt var, at vi kun skulle have rejser på hylderne, vi gerne selv ville på. Så vi besøgte alle hoteller og talte med samtlige samarbejdspartnere. Når man tænker på rejsebranchen, så opfandt vi jo ikke noget nyt. Men vi gjorde det måske mere grundigt, end man ellers gjorde på det tidspunkt”, fortæller han, og fortsætter med at forklare, at netop samarbejdet med partnerne på destinationerne er afgørende for den oplevelse, hans gæster skal have. ”Vi kender dem og ved hvad de forventer. Når vi finder de rigtige samarbejdspartnere, så slutter kredsen, og produktet bliver rigtigt”, siger han.
Kriser er perfekte til de svære opgaver
Nullernes finanskrise havde også betydning for, hvordan Primo Tours skulle ende med at slå rødder. Det fremhæver Bjarke Hansen og forklarer, at krisen tvang den nystartede virksomhed til at gøre sig ekstra umage. ”Når man starter noget, mens det er svært, bliver man ekstra grundig. Når tingene så vender, og det går godt igen, har man en velsmurt forretning. Derfor synes jeg ikke, man skal være ked af at blive ramt af kriser. De fører altid noget godt med sig”, siger han.
Bruger først fælles energi, når ideen er en realitet
Måske var det også den indstilling, der fik Bjarke Hansen til at stifte et flyselskab midt under Corona-pandemien. Han så en god forretningsidé, som på tidspunktet for offentliggørelsen blev omtalt som både gal og genial. Det skulle vise sig, at idéen virkelig var genial. For det, der skulle have været en stille periode for flyrejser, endte med at blive endnu en vækst-tornado. Bjarke Hansen fortæller om tiden op til offentliggørelsen, at han hverken havde medarbejdere eller sparringspartnere med i sin beslutning.
”Jeg tager som regel den slags beslutninger alene”, siger han. ”Jeg vender det med min revisor og mærker også grundigt efter. Men når beslutningen føles rigtig, er det kun mig, der tager den. Hvis jeg lufter det for nogen, så risikerer jeg at flytte deres fokus. Så opstår der en risiko for, at de flytter sig mentalt fra de opgaver, de ellers er glade for – og jeg risikerer at skuffe nogen, hvis jeg beslutter ikke at gøre det alligevel. Det er vigtigt for mig, at vi først bruger fælles energi på et projekt, når det er en realitet”, forklarer han.
Vil helst være tæt på produktet
Virkelyst er Bjarke Hansens uofficielle mellemnavn, og han mener selv, drivkraften har sit centrum tæt på produktet. ”Jeg bliver klart mest drevet af at være tæt på det, vi sælger – som når der skal vælges et nyt hotel eller en god oplevelse. Der er masser af opgaver med systemer og administration, som er nødvendigt for at drive forretning. Det ved jeg godt. Men det driver mig og mine ansatte at have det sjovt, og så kan vi også gøre den største forskel for vores kunder”, siger han.
God kontakt med mavefornemmelsen
Der kan ikke herske nogen tvivl om, at der ligger en stærk kombination af talent, drive og intuition bag de mange forretningssucceser på Bjarke Hansens CV. Men selv siger han, som en ægte nordjyde, at han ikke har noget særligt. ”Jeg har været heldig at møde en masse dejlige mennesker. Det gør forskellen, og hvis jeg møder nogen, jeg kan godt med, så giver det god mening at lave noget sammen med dem” siger han. Han uddyber med at påpege, at det vigtigste i et godt samarbejde er, når man virkelig gerne vil gøre en forskel. Så er det lige meget, om omgivelserne engang imellem synes, man er i gang med noget helt skørt. Så længe man har god kontakt med mavefornemmelsen, og kan se hinanden i øjnene, så er man godt på vej, slutter han.
Faktaboks:
Bjarke Hansen er 44 år og stifter af rejsekoncernen Primo Tours.
Udover sit virke som ejerleder af Primo Tours, har han i øjeblikket 50 forskellige roller i dansk erhvervsliv – en liste, som han helst ikke vil se, fordi lister tager morskaben ud af tilværelsen.
Han stiftede Primo Tours i 2008 sammen med Henrik Søndergaard. De to havde ved opstarten sammenlagt 38 års erfaring fra den danske rejsebranche.
Han blev i 2018 kåret som Årets Ejerleder både regionalt og nationalt pga. sin nærhed, godt købmandskab, personlig service og detaljeret kendskab til sine rejsemål.